{Mustafa} heeft een grote superkracht die verklaart waarom zijn slagerij en levensmiddelenwinkel {Lale Kasabi} al zo vaak in de krant stond en door Het Parool werd uitgeroepen tot Beste Buurtsuper van de stad: zijn toewijding aan de klant. De samenstelling van het assortiment golft altijd mee met de veranderingen in de buurt.

Toen {Mustafa} de winkel kocht in 1993, als onervaren broekie van 23 jaar, was {Lale Kasabi} (Slagerij Tulp) een Turkse winkel met een hele lange vleestoonbank. Na de verbouwing in 2006 is het vleesassortiment een stuk kleiner en zijn er veel meer levensmiddelen en groenten bijgekomen, uit alle windstreken van de wereld. Mustafa vaart op de vraag van de klant. Zo constateert hij in zijn 25 jaar als winkelier dat mensen zich steeds meer zijn gaan verdiepen in gezond eten.

(tekst loopt door onder de afbeelding)

Groenten in de aanbieding bij Lale Kasabi op de Javastraat

Foto’s © Pavel Ananich

Met name bij de nieuwe, jongere buurtbewoners ziet hij dat: “Vroeger kwamen die voor pindakaas en kaas, maar nu komen ze voor yoghurt, noten en vooral héél veel avocado’s.” Dus koopt Mustafa yoghurt, noten en vooral héél veel avocado’s in. “Jonge mensen hebben ook weinig kookervaring, dat is niet zo goed voor de zaken. Het voordeel is wel als ze boodschappen komen doen met hun telefoon: ze kopen precies wat er in het recept staat. Als er staat 3 tomaten en 1 peper, kopen ze precies 3 tomaten en 1 peper. Dat is weinig, maar ze hadden ook kunnen denken ‘ik maak het zonder peper’. Dus ik vind het wel goed.”

Niemand mag terugkomen met: “dit was te slecht, ik kon het niet eten”. {Mustafa}

{Mustafa’s} aanpassingsvermogen laat zich het best illustreren met ‘het Ottolenghi-verhaal’. Hij vertelt het met plezier en een beetje trots. Op een dag, een paar dagen voor kerst, vroeg een klant om rozenblaadjes. Lichtelijk verbaasd moest Mustafa zeggen dat hij die helaas niet verkocht. Maar niet veel later kwam de volgende: “Heeft u ook rozenblaadjes?” Na een stuk of wat klanten informeerde Mustafa waarom ze toch rozenblaadjes zochten. Toen bleken er in Het Parool kerstrecepten van de populaire chefkok Yotam Ottolenghi te staan, die om rozenblaadjes vroegen.

De volgende dag had {Mustafa} alle rozenblaadjes van de groothandel opgekocht. En in no time waren ze allemaal weg. Inmiddels kunnen Ottolenghi’s fans hun hart ophalen bij {Lale Kasabi}. Za’atar, labneh, freekeh en nog meer typische Ottolenghi-producten liggen daar kalmpjes naast de ras el hanout, de süzme en de bulgur. “Ik ben verplicht om alle ingrediënten in de winkel te hebben,” zegt de winkelier eenvoudig.

(tekst loopt door onder de afbeelding)

Het team van Lale Kasabi in de winkel in de Javastraat

Foto’s © Pavel Ananich

{Mustafa} streeft naar een breed assortiment, met alleen maar mooie spullen. Van worteltjes tot zeekraal en van zakken linzen tot biologische bananen. “Niemand moet terugkomen met: ‘dit was te slecht, ik kon het niet eten’.” Gewoon een keer bij {Lale Kasabi} naar binnen lopen dus. Je ziet de superkracht dan meteen, in de vorm van klantvriendelijkheid. Het liefst groet Mustafa iedereen bij de voornaam. Hij weet ook: als buurtsuper kun je niet concurreren met de openingstijden en reclamecampagnes van grote supermarktketens. “We moeten iets bijzonders hebben om het te kunnen redden.” Gelukkig ontbreekt het hen daar niet aan. Daarom houdt Mustafa graag alles onder controle. En klein. Geen extra filialen dus: “Als ik later uitbreid, is de sfeer weg, denk ik.” Dat zou zonde zijn.


Ontmoet {Mustafa} op: Javastraat 101
Openingstijden: ma t/m za 09:30 – 18:30 uur

Posted by Siem